czwartek, 15 lipca 2010

Czy wiesz na czym jesz?

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, z czego wykonany jest talerz, filiżanka, czy Twój ulubiony kubek? Czy wiesz, czym różni się porcelana od porcelitu, co to jest fajans, kamionka lub ceramika garncarska? Jednym zdaniem - „Czy wiesz na czym jesz?”. O historii ceramiki i materiałach, z których wykonywane są przedmioty używane w gospodarstwie domowym opowie Pani dr Ewa Nogas Ćwikiel z Uniwersytetu Śląskiego.

Odpowiadając na nasze pytania, Pani doktor zdradziła kilka faktów o sobie:
1. Hobby Pani Doktor to: jazda na rowerze
2. Lubię: tańczyć
3. Czy potrafi Pani/Pan gotować? Ostatnio nauczyłam się robić krewetki z cebulą i czosnkiem w sosie ze świeżych pomidorów, pycha! Ale nie umiem zrobić schabowego z modrą kapustą.
4. Ulubiony film: Sąsiedzi Pat i Mat
5. Ulubiona muzyka: Cicha

6. Ulubiona książka: „Pan Samochodzik”
7. Jestem najlepsza/najlepszy w: „nie jestem najlepsza i wiem nie sprostam rzeczom, których chcesz, jak być najlepszą, powiedz żebyś kochał mnie”
8. Motto życiowe: Nieważne gdzie jesteśmy i jaka jest pogoda, ważne z kim jesteśmy
9. Nie wyobrażam sobie życia bez: czarnych jagód zbieranych na słonecznej górskiej polanie
10. Gdybym nie została/został naukowcem, byłabym/byłbym: matką i żoną, czyli gospodynią we własnym domu
11. Najbardziej śmieszy mnie: widok wykąpanego kota, zaraz po wyjęciu go z wody
12. Denerwuje mnie: że kierowcy w Polsce nie zatrzymują się przed przejściem dla pieszych
13. Imponuje mi: Moja rodzina! Jak oni ze mną wytrzymują?

Warsztaty „Czy wiesz na czym jesz? Ceramika w Twoim domu” odbędą się na Wydziale Informatyki i Nauki o Materiałach Uniwersytetu Śląskiego w Sosnowcu. Całość prowadzona będzie w taki sposób, aby uczestnik mógł później sam rozpoznać z jakiego tworzywa ceramicznego wykonany jest kubek z którego pije herbatę, czy talerz z którego je obiad oraz aby kupując wyroby ceramiczne potrafił ocenić ich jakość. Ponadto przedstawiony zostanie cel i podstawowe sposoby zdobienia ceramiki. Omówione zostanie między innymi barwienie mas ceramicznych, relief i zdobienia podszkliwne oraz zdobienie naszkliwne: pędzla malarskiego, natrysku pełnego i przez szablony, kalkomanii ceramicznej, stalodruku, stemplowania, zdobienia metalami szlachetnymi. Zaprezentowane zostaną różne rodzaje szkliw: o jednorodnej ciągłej powierzchni, zaciekowe, krakle (spękane), zbiegające się (barankowe), solne, ziemne, lustry, krystaliczne. Słuchacze będą mogli obejrzeć wyroby ceramiczne zdobione różnymi metodami. W czasie wydarzenia dzieci mogą lepić z gliny figurki i zdobić je. Figurki te zostaną później wypalone w piecu ceramicznym.